Blog

Ramlo Sandtak satser elektrisk – og sikret seg strømkapasiteten før alle andre

Skrevet av EMES | Nov 13, 2025 12:27:15 PM

 

 

 

 

For Ramlo Sandtak i Trondheim startet elektrifiseringen som et krav for å kunne konkurrere om anbud fra stat og kommune. I dag er entreprenøren i en god konkurranseposisjon på grunn av de strategiske investeringene i elektriske biler og ladestasjoner.

– Vi måtte ha elbiler for å være med i konkurransen om jobbene. Nå ser vi at det bare går én vei. Elektrisk drift blir mer og mer etterspurt, sier daglig leder Per Håvard Ramlo.

 

 

 

Ramlo Sandtak driver med pukk, grus og massetransport i Trondheimsområdet, og har allerede rundt 30 prosent av bilparken elektrisk. De første el-lastebilene kom inn for å oppfylle krav i offentlige anbud, men erfaringene har vært så gode at selskapet nå aktivt bruker elbiler som et konkurransefortrinn.

– Vi har allerede vunnet jobber fordi vi kunne stille med elektriske lastebiler. Det har blitt et reelt krav i mange prosjekter, og etterspørselen etter utslippsfrie biler er større enn det vi klarer å dekke, sier Ramlo.

 

Per Håvard Ramlo er glad for å ha nok ladekapasitet sikret

 

Tok grep mens det ennå var strøm å få

En viktig del av strategien har vært å sikre strømkapasitet tidlig. Da selskapet oppdaget at det lå en trafo med ledig kapasitet like ved anlegget, handlet de raskt.

– Vi skjønte at vi måtte være tidlig ute. Det er den som har strøm som vinner. Derfor bestilte vi både tilkobling og ladeanlegg før noen andre rakk å sikre seg kapasiteten, sier Ramlo.

 

Kraftig ladeanlegg levert av EMES

For å realisere planene tok Ramlo Sandtak kontakt med EMES, som leverte et komplett ladeanlegg tilpasset både dagens behov og fremtidig vekst.

– E leverte en nøkkelferdig løsning med hurtigladere, strømfordeling og driftssystem. Nå har vi et anlegg som med et strømskap som leverer 1280 kW, og to ladestolper som har en effekt på 400 kW hver. Det gjør oss rigget for neste generasjon elektriske lastebiler, forteller Ramlo.

For Ramlo Sandtak betyr ladeanlegget også lavere driftskostnader.

– Før betalte vi rundt 8 kroner per kilowattime da vi ladet på offentlige stasjoner. Nå koster det oss rundt 3 kroner når vi lader på vårt eget anlegg. Det merkes på regnskapet, sier Ramlo.

 

Kasper Lodgaard sier han har gått fra å lade en time til en halv time med det nye EMES-anlegget. 

 

Fikk samlet drift av alle ladere hos EMES

I tillegg til de to hurtigladerne fra EMES har Ramlo Sandtak flere andre ladere, som brukes til over-natt-lading. Driften av alle laderne har nå blitt samlet hos EMES, noe som gjør at alle ladere alltid er i funksjon og at informasjon om forbruket er oversiktlig.  

– Når EMES har driften og rapporteringen av alle ladere vi har i drift ble det veldig ryddig for oss på kontoret, sier Ramlo.

 

 

Elektrifiseringen er bare noe vi må forholde oss til

– Vi kan jo tenke vårt om dette med elektrifisering, men det er åpenbart noen som har bestemt at det skal skje, og da er det bare å forholde seg til det hvis vi skal være med i konkurransen, sier Ramlo.