Med en installert kapasitet på tre ganger 480 kW, har Børstad Transport lagt til rette for elektrifisering av tungbilflåten.
– Vi er godt fornøyd med installasjonen av det nye lynladeranlegget som EMES har levert, sier Sindre Lutdal Nyeng som er leder for innovasjon og bærekraft hos Børstad Transport. Løsningene lar oss holde stoppetiden for våre elektriske kjøretøy på et minimum.
Transportselskap i stadig utvikling
Børstad transport har en historie som går helt tilbake til 1942, hvor transportoppdragene bestod i å frakte gods, grus, masse og tømmer. På 1970-tallet fikk selskapet enda flere bein å stå på, med innkjøp av nye tankbiler og frakt av drivstoff. Mens de fortsatt utfører samme type oppdrag i dag, er Børstad nå også en stor og viktig aktør innen langtransport og fôrtransport.
En av de første tankbilene til Børstad Transport.
Børstad Transport har kontinuerlig tilpasset seg endrede markedsbehov og teknologiske fremskritt. Fra de tidlige dagene med godstransport, grus og tømmer, via det moderne tankbilsegmentet på 1970-tallet og frem til i dag, har selskapet vært i stadig utvikling. Evnen til å være innovative og å tilpasse seg har vært en viktig faktor for Børstads suksess og vekst gjennom årene.
I dag utfører Børstad Transport et bredt spekter av fraktoppdrag og teller 120 ansatte og 90 biler, hvor blant annet en trekkvogn for fôrtransport er helelektrisk. Med et økende antall elektriske biler og med nye lynladere fra EMES, viser Børstad Transport stor vilje og evne til å omfavne endring og å ta i bruk ny teknologi som driver næringen inn i fremtiden.
Blant verdens kraftigste ladere
Anlegget hos Børstad Transport består av 3 sentralskap som leverer 480 kW til hver sin væskekjølte ladestolpe. Hver ladestolpe har igjen to ladeplugger, slik at seks biler kan lade samtidig med opptil 500 A kontinuerlig gjennom én kabel.
En elektrisk trekkvogn får energipåfyll fra en av de tre installerte laderene hos Børstad Transport.
Ved å etablere og ta i bruk de nye ladestasjonene, baner Børstad Transport vei for en fremtid med færre diesel- og flere elektriske tunge kjøretøy på veiene. Dette reduserer selskapets miljøpåvirkning. Ved å gjøre laderne tilgjengelig for andre aktører i regionen, legger de også til rette for en grønnere transportindustri.
– Samarbeidet med EMES har vært positivt. Deres ekspertise og engasjement har sikret at vi har fått en løsning som er både stabil og fremtidsrettet, sier Nyeng.
Laderne bruker den nyeste kommunikasjonsstandarden og støtter ISO15118-protokollen, noe som gjør dem enkle å integrere i administrasjonssystem for overvåkning og drift. Vi leverer også disse laderne til bruk på offentlige ladestasjoner. Derfor er det essensielt at det er mulig å integrere betalingsterminal direkte på ladestolpen, slik at du verken trenger ladebrikke eller app for å komme i gang med ladingen. En enkel berøring med det vanlige betalingskortet ditt er nok.
UltraPro 480 kW
- Lader ett kjøretøy med effekt opptil 480 kW, eller to kjøretøy samtidig hvor effekten fordeles.
- Bruker standard OCPP-kommunikasjon og kan integreres i EMES EvCloud og andre administrasjonssystemer.
- Støtter betalingsterminal for enkel kortbetaling eller RFID-kommunikasjon.
- Sentralkabinett med modulerbart design - enkelt å skalere.
- Ultrahøy ladeeffekt med opptil 480 kW i sentralkabinett.
- Mulighet for å kombinere standard og væskekjølte ladekabler i samme ladestolpe.
- Liquid Cooling Technology - 500 A kontinuerlig i én ladeplugg.
- Intelligent dynamisk lastbalansering,
- 150-1000 VDC Wide Range & Constant Power Technology.
- Stor høyoppløselig berøringsskjerm med brukervennlig grensesnitt.
- Avansert kommunikasjonsplattform.
Tilrettelagt for fremtidens lade-teknologi
I utbyggingen av ladeanlegget har Børstad Transport også planlagt for teknologien som kommer. Om du ser på fundamentet på bildet fra anlegget hos Børstad, vil du legge merke til at det er satt av plass til et større sentralkabinett. Dette kan levere en effekt på hele 1280 kW og kobles til ladestolper med den nye ladepluggen Megawatt Charging System (MCS), som leverer opptil 1500 A gjennom én kabel.
Høyeffekts ladestolpe med mulighet for 2x500 A, 1x700 A og 1x1500 A (kommer) og standard ladestolpe med 1x250 A.
Systemet vil gi enda kortere ladestopp for store kjøretøy som trenger mye energi på kortest mulig tid. Med det store sentralkabinettet kan du også kombinere forskjellige ladestolper og kabelvarianter, og lade opptil 16 kjøretøy samtidig med opptil 1280 kW.
– Prosjektet har vært en suksess og vi ser frem til videre samarbeid med EMES når vi etter hvert skal utvide ladeinfrastrukturen, avslutter innovasjon- og bærekraftleder Nyeng.
Et komplett system for bekymringsfri lading.
Ta kontakt for en prat om hvilke ladeløsninger vi kan skreddersy for ditt behov. En prat og eventuelle tilbud er gratis og uforpliktende.