Home

Enova-kalkulator viser: eget ladeanlegg gjør elektrisk lastebil lønnsomt

For transportbedrifter er det et komplisert regnestykke å finne ut om det er lønnsomt å satse elektrisk. Nå har Enova lansert en kalkulator som viser at det er lademulighetene som påvirker mest.

 

 

 

Hensikten med Enovas investeringskalkulator er å enkelt vise hva som lønner seg av å kjøpe en elektrisk- eller en diesellastebil. Derfor ligger det allerede en del tall inne i kalkulatoren. Disse er ment som et realistisk eksempel på kostnader og det er for eksempel ført inn priser som viser at elektrisk er dyrere å kjøpe enn diesel, men billigere å bruke.

 

At elektrisk lastebil koster mer enn diesel er tilfellet også etter at det er beregnet 60 % støtte fra Enova på prisen for den elektriske bilen.  

 

Dyrt å kjøpe, billig å kjøre 

Fordi innkjøp er dyrere, men drift billigere, er det hvor mye bilen kjører som er avgjørende for å få en investering i elektrisk bil til å gå i pluss. En annen viktig faktor er hvor bilen lader.

Salgsleder Frank Birkelund har testet kalkulatoren og la inn et typisk tallgrunnlag: Han oppgir at bilen i eksempelet skal være en containerbil. Han oppgir videre at bilen kjører 50 000 kilometer i året. Det siste som skal velges er hvor mange prosent av ladingen som forgår på eget anlegg og hvor mange prosent som foregår på offentlig tilgjengelig ladeanlegg.

 

enova 10 %

 

Frank oppgir først at kun ti prosent av ladingen skjer på egen base og resten på offentlige hurtigladere. Da viser kalkulatoren at diesel fortsatt kommer best ut økonomisk. Dette skyldes at kostnadene ved offentlig hurtiglading er langt høyere enn lading på eget anlegg.

 

enova kalk3

 

 

Frank endrer så fordelingen slik at 90 prosent av ladingen skjer på egen base. Da blir el-lastebilen klart mer lønnsom enn dieselalternativet. Bedriften får lavere energikostnader, større forutsigbarhet og langt bedre utnyttelse av bilens driftsøkonomi.

 

 

Resultatet er tydelig: Den største økonomiske gevinsten kommer først når lading skjer på egen base. Investering i et eget ladeanlegg er derfor ikke et tilleggselement – det er en forutsetning for at elektrisk lastebil skal bli lønnsomt. For de fleste transportbedrifter betyr det at ladeinfrastrukturen bør være på plass før man gjør kjøretøyinvesteringen.

 

DSC02940-1

 

Når bedriften har kontroll over egen energipris, egen effektbelastning og egen driftsrytme, faller regnestykket som regel positivt ut. Det er derfor EMES alltid starter med spørsmålet: Hvor mye av ladingen kan vi flytte hjem?

 

 

 

Et komplett system for bekymringsfri lading.

Ta kontakt for en prat om hvilke ladeløsninger vi kan skreddersy for ditt behov. En prat og eventuelle tilbud er gratis og uforpliktende.