Blog

Utvidet tilbudet med lynlading

Skrevet av EMES | May 7, 2024 7:24:18 AM

Høsten 2023 ble to nye ladestasjoner med totalt åtte ladepunkter satt i drift på Best-stasjonen på Fannrem og YX-stasjonen i Rindal. EMES har stått for prosjektering, design av takoverbygg og levering av ladesystemet og betalingsløsningene. Vi drifter nå anleggene, som eies av Svorka.

 

Laderne på Fannrem og i Rindal har fått et spesialdesignet takoverbygg. På Fannrem kan kundene dermed gå tørrskodd inn til stasjonsbygget og Bestgrillen.

 

 

Vårt hovedfokus er å kunne tilby produkter og tjenester som gir fornøyde kunder. Dette med brukervennlighet er nok et ønske som går igjen hos de aller fleste elbileiere. Å måtte laste ned både app, logge inn og mere til, gir fort stor frustrasjon. Vi ønsker heller å gi våre kunder en god opplevelse hvor de enkelt kan lade bilen, og samtidig kunne gå inn og ta seg en god kopp kaffe og kanskje noe godt å bite i, forteller Linn Hamnes, konsernleder salg og marked i Svorka.

 

 

Svorka Energi eier anlegget, som er levert og driftes av oss i EMES.

 

 

 

Lynlading med hurtigstart

Selv om det ikke er et krav for ansettelse, har de fleste hos EMES vært elbilister i mange år. Ønsket om å utvikle så enkle betalingsløsninger som mulig springer derfor ut fra en rekke erfaringer med ladeløsninger rundt omkring i landet. Med ny lovgivning fra 1. juni 2023, ble det også et krav om kortbetaling på alle nyetablerte ladestasjoner fra 50 kW og oppover.

 

Betalingsterminaler er plassert på hver ladestolpe og lyser opp så fort du kobler laderen til bilen. Her fra YX i Rindal.

 

 

Kravet om kortbetaling tredde ikke i kraft før 1. juni 2023, likevel har alle offentlige ladepunkt levert av EMES før den tid også betalingsterminaler. På Best Fannrem og YX Rindal er den aller enkleste løsningen integrert. Når du stopper ved siden av ladestolpen og kobler laderen til bilen, oppdager laderen hvilken ladeplugg du benytter. Betalingsterminalen lyser dermed opp og forteller deg at du må holde kortet inntil betalingsterminalen (tappe kortet) for å betale og starte ladingen. I det ladingen starter har du vært ute av bilen i 20 sekunder og du har ikke trykket på en eneste knapp, hverken på telefonen eller betalingsterminalen.

Helt fra starten av samarbeidet har Svorka vært en sterk pådriver for å fremme enkle betjening- og betalingsløsninger.

 

Sammen med EMES har vi fått til en meget brukervennlig betalingsløsning fri for apper, som vi ser at kundene setter stor pris på. På våre lynladestasjoner er det nå like enkelt å lade elbilen som det er å fylle drivstoff. Sett i ladekabel, tæpp og lad – enklere kan det nesten ikke bli, sier Hamnes.

 

Selv om det er enkelt og raskt å komme i gang med kortbetaling, er det likevel mulig å benytte EMES Charge-appen for å finne og starte ladingen på offentlige ladere i EMES-nettverket. I appen finner du ladehistorikk, legger inn forskjellige betalingsmetoder og ladebrikker og får tilgang til private ladere hos bedrifter eller borettslag som du er medlem av.

 

 

Blodtrimma lading med væskekjølte kabler

Dagens kjøretøy lader med en betydelig høyere effekt enn for noen år siden. I årene fremover vil effekten bilene kan lade med økes ytterligere. Dette setter nye krav til ladere og ikke minst til kablene som benyttes. Når mer energi skal transporteres gjennom en kabel, vil det utvikles mer varme og skader på utstyr vil etter hvert oppstå. For å unngå dette kan vi gjøre kablene tykkere, men dette fører til at de blir vanskeligere å håndtere både med tanke på vekt og fleksibilitet. Løsningen som er tatt i bruk på Best Fannrem og YX Rindal er væskekjølte kabler. Med disse kablene kan vi sende mer energi til bilen, gjennom tynnere, lettere og mer fleksible kabler. Vi har levert flere ladere av samme type til transportbedrifter som trenger å lade tunge kjøretøy. Disse opererer vanligvis Volvo eller Scania lastebiler med 540 kWh batterier, så det sier seg selv at effekten må være høy!

 

Væskekjølt kabel koblet til en bil på Best Fannrem.

 

Med de væskekjølte kablene kan vi levere opptil 500 A kontinuerlig ladestrøm. Med en spenning på opptil 1000 V, kan laderne dermed gi en effekt på 480 kW og er dermed klare for fremtidens kjøretøy.