Vi i EMES er glade for å ønske Frank Birkelund velkommen til teamet! Frank har lang salgserfaring med blant annet distriktssjef for Nokia, koordinator for Telekiosken og Key Account Manager for Aurora Group på CV-en.
– Jeg søkte først og fremst på stillingen fordi jeg var nysgjerrig på gründeraspektet. For meg er det ukjent farvann, det er ung teknologi og det handler om fremtiden. Framskritt i bransjen skjer raskt, og det liker jeg! I tillegg vil jeg aktivt bidra for å fremme den utslippsfrie transporten, som vil bidra i stor grad til å nå ambisiøse klimamål.
Frank har tilhold på kontoret vårt i Trondheim, kjører I-Pace, spiller diskgolf og har allerede loppet flere ferske kolleger i poker.
Som vår nye Key Account Manager vil han ha mye kontakt med eksisterende og potensielle kunder, for å koordinere og følge opp salgsprosesser.
– Kundene skal bli godt mottatt og ivaretatt, med løsninger som er bygget for fremtiden, sier han.
Salgsprosessene kan være krevende i både tid og omfang og går fra første kontakt og innsiktsfase, via utarbeiding og presentasjon av tilbud, til signering og levering. Med Franks bakgrunn fra detalj- og engroshandel, vil hverdagen hos oss være litt annerledes.
– På den korte tiden jeg har vært her ser jeg at beslutningstiden er lenger enn jeg er vant til. Det er søknader, prosjektering, avklaringer og endringer på tilbud – vi må være tålmodige. Vi bygger infrastruktur som skal stå i mange år, så det er viktig at beslutningene er veloverveide. Vi samarbeider mye med eksterne, fra graveentreprenører, energiselskap, installatører og myndigheter, så det er en stor forskjell fra det jeg har gjort tidligere, sier Frank.
Som elbilist siden 2014, har Frank mange ladeøkter i bagasjen. For det meste på hjemmeladeren, men også med hurtigladere på en og annen langtur. Som med de fleste av oss er erfaringene blandet, og det er spesielt betalingsløsningene, med et mylder av apper, som har vært roten til de mindre heldige.
– Det overrasker meg at det fortsatt er for lite hurtigladere i forhold til elektriske kjøretøy, Når vi skal presentere og levere løsninger, er det viktig at kunden tenker langsiktig og dimensjonerer riktig, både for dagens og morgendagens behov. Det er kritisk viktig at riktig produkt tilbys og leveres.
Selv om Frank skal ha hovedfokus på systemlading for borettslag og bedrifter, skal han også bidra til å øke antallet hurtigladere langs norske veier, på destinasjoner og hos transportselskaper. Med EMES` enkle betalingsløsninger for kortbetaling (tap to pay), Autocharge og Plug & Charge, vil han også bidra til å senke terskelen for å komme i gang med hurtiglading, og dermed gjøre tilgjengeligheten bedre.
Frank avslutter med noen råd til fremtidige søkere på stillinger hos EMES:
– Det føles bra å komme til EMES, det er riktig plass til riktig tid. Det er noe fagspråk og lignende som kan være utfordrende i starten, men du trenger ikke nødvendigvis elektrobakgrunn for å lykkes. Du må ha en genuin interesse for det fremtidige, være løsningsorientert og lærevillig. Slik kan du også være løsningsorientert i møte med kunder, som skal bygge for fremtiden.
Jeg ser frem til veien videre, hvor vi skal bygge enda mer team. Det føles bra å være på lag med utfordreren som blir godt mottatt av både installatører og det generelle markedet.