Med høy effekt og markedets enkleste betalingsløsning skal anlegget ved Shell-stasjonen i Sand i Suldal kommune gi tilgang til moderne ladeinfrastruktur for både lokale innbyggere og tilreisende.
Suldal kommune er den største kraftkommunen i Norge og mange elbiler i landet kjører allerede på energi fra vestlandsfjella. Nå skal lokalt omsatt energi fylles på elbiler gjennom to EMES RapidPro 2 - 360 kW-lynladere i kommunesenteret Sand.
De nye laderne skal stå i tilknytning til Shell-stasjonen i kommunesenteret Sand i Suldal kommune.
Kommunalsjef for økonomi og organisasjon, Torbjørn Guggedal forteller at det finnes hurtigladere i to av grendene i kommunen, men at det ikke er et slikt tilbud i kommunesenteret per i dag. Anlegget på Sand er etterspurt av innbyggere og andre med ladebehov, og kommunens bidrag kommer som resultat av et ønske om å støtte utskiftingen av den fossile bilparken.
– Som kraftkommune ønsker vi å gi noe tilbake til innbyggerne og andre. Vi deler noe av det ekstra overskuddet vi har hatt på salg av konsesjonskraften de siste årene gjennom flere ENØK-ordninger, der støtte til hurtigladere er et av tiltakene. Med en økende andel elbiler er det behov for hurtigladere, men en begrenset mengde biler gjør at kommersielle aktører ser det vanskelig å etablere ladepunkter uten støtte. Det planlegges også utbygging av hurtigladere i flere andre grender i Suldal kommune, disse vil også få støtte, sier kommunalsjefen.
Suldal kommune har lenge hatt et sterkt fokus på miljø og bærekraft, og det økonomiske bidraget i utbyggingen understreker kommunen sitt engasjement for å redusere karbonutslipp og fremme bruk av elektriske kjøretøy, samtidig som det legger til rette for lokale og tilreisende elbilister.
Det nye ladeanlegget vil være utstyrt med to toppmoderne lynladere, levert av oss i EMES. Disse kan til sammen lade fire biler samtidig og tilbyr 360kW hver. Det vil si at én bil kan lade med en effekt opptil 360kW, eller at fire biler kan lade samtidig og den samlede effekten på 720kW fordeles.
For at det skal være så enkelt som mulig å bruke laderne, har vi bygd inn en betalingsterminal i hver lader. Når du parkerer ved en av laderne, trenger du bare å plugge i en av ladekablene og tæppe kortet for å være i gang. Har du en bil som støtter AutoCharge eller Plug & Charge vil det være enda enklere; da plugger du bare i kabelen og ladingen er i gang. Betalingen blir gjort opp mot betalingskortet du har registrert i bilen din eller web-portalen vår.
I tillegg til de offentlige ladestasjonene, vil prosjektet også inkludere ladeløsninger for Nor-logs transportkjøretøy på nabotomta. Transportgiganten skal fase ut alle kjøretøy på fossile drivstoff i løpet av de neste fem årene, og en stor andel av kjøretøyene vil da være avhengig av godt utbygd lade-infrastruktur.
Her skal det installeres lynladere dedikert til Nor-logs elektriske kjøretøy. Laderne kan også leies ut til andre transportaktører med ladebehov.
Hos Nor-log Sand skal det installeres et sentralskap med en kapasitet på 480kW, som kobles til én høyeffekts ladestolpe med 2x500A-ladekabler og to standard ladestolper med hver sin 250A-ladekabel. Anlegget skal primært benyttes av Nor-logs egne kjøretøy, men kan også leies ut til andre aktører i regionen.
Prosjektet er et godt eksempel på hvordan samarbeid mellom næringslivet og det offentlige kan føre til innovative løsninger til nytte for hele samfunnet. Nor-logs engasjement i prosjektet sikrer også at det etableres en robust og pålitelig lade-infrastruktur for andre aktører i transportnæringen i regionen.
Rune Furseth, som er daglig leder i Nor-log, begrunner valget av EMES som leverandør med at vi tilbyr fremtidsrettede ladeløsninger med høy effekt, mulighet for prioritering av kjøretøy, stor kapasitet og systemer som er tilpasset tungbilmarkedet.
– Totalpakken ble avgjørende for Nor-log. EMES' ekspertise på lastebillading og god produkt- og prosjektbeskrivelse var betryggende i den innledende fasen. Etter at vi landet på leverandør, har EMES stått for en strukturert og ryddig prosjekteringsfase. Nå ser vi frem til at anlegget skal ferdigstilles og at våre sjåfører kan begynne å ta det i bruk, sier Furseth.
Vi i EMES ser frem til å ferdigstille anlegget og er stolte av å kunne bidra med vår ekspertise og teknologi for å støtte utviklingen av fremtidens transportløsninger!