Blog

Norges første megawatt-ladeanlegg hos Surnadal Transport

Skrevet av EMES | Sep 20, 2024 12:39:51 PM

I en tid hvor overgangen til elektrisk tungtransport blir stadig mer nødvendig, viser Surnadal Transport at de mener alvor. De har installert et ladeanlegg på 1280 kW, og tar med det et betydelig skritt mot en grønnere transportnæring. Surnadal Transport har lenge vært en ledende aktør innen miljøvennlig transport og har sertifiseringer innen både Fair Transport og ISO-standarder for kvalitet og miljø. 

 

 

To ladestolper er installert hos Surnadal Transport. Høyeffekts ladestolpe med 2x500 A-ladekabler til høyre.

 

 

Med over 130 kjøretøy er Surnadal Transport en av Midt-Norges største private transportører. Det er derfor ikke uten betydning når de går foran og bygger infrastruktur som skal støtte fremtidens elektriske tungtransport-kjøretøy.

 

- Surnadal Transport har en definert plan på innfasing av nullutslippskjøretøy fram mot 2030, så dette er en del av en langsiktig strategi for å redusere karbonavtrykket og møte fremtidige miljøkrav, forteller Jan Romundstad, som er driftssjef hos Surnadal Transport.

 

 

Jan Romundstad er driftssjef hos Surnadal Transport.

 

Prosjektet har gått gjennom flere endringer i både hardware og plassering i løpet av prosessen. Driftssjefen skryter i den forbindelse av samarbeidet med Svorka og EMES, og gleder seg til å ta i bruk anlegget.

 

 

Det første av sitt slag

Ladenlegget i Surnadal er det første megawattanlegget i Norge og representerer en viktig milepæl for både Surnadal Transport, Svorka og EMES, og setter en ny standard for morgendagens ladeløsninger i transportsektoren.

 

- Vi ønsker å være i forkant av utviklingen, og anlegget er et signal til både kunder og bileiere om at vi legger til rette for overgangen til elektriske kjøretøy, forteller Romundstad.

 

Anlegget er bygget rundt et kraftig sentralskap på hele 1280 kW, som fordeler strøm til to ulike ladestolper. En av ladestolpene er en høyeffektsmodell med to væskekjølte 500 A-ladekabler, mens den andre har to 250 A-ladekabler. Denne kombinasjonen gjør det mulig å lade flere kjøretøy samtidig, med svært høy effekt, som er avgjørende for en effektiv transportbedrift.

 

Det nye systemet gir også store fordeler med tanke på fordeling av kapasitet mellom kjøretøy og mulighet for flåtestyring og prioritering.

 

 

Sentralskapet med en kapasitet på hele 1280 kW viser at Surnadal Transport mener alvor når de bygger ut ladekapasiteten for sine elektriske kjøretøy.

 

 

Det som virkelig skiller dette ladeanlegget fra andre, er kapasiteten på over en megawatt i ett sentralskap. Dette setter ikke bare en ny standard for ladeløsninger i seg selv, men også for hvordan transportsektoren kan integrere høyeffekts lading i sin daglige drift, til en rimeligere kostnad per kilowatt.

 

Høyeffekts ladestolper gir en rekke fordeler for transportsektoren. Først og fremst reduserer de ladetiden betydelig, noe som gjøre det mulig for kjøretøyene å være raskere tilbake på veien. I tillegg bidrar høyeffektsladere til å optimalisere strømforbruket og redusere kostnadene knyttet til lading. Muligheten til å lade flere kjøretøy med høy effekt samtidig, gir en mer effektiv utnyttelse av ressursene. Dette understøtter igjen transportørens mål om en bærekraftig og effektiv drift.

 

 

Sentralskapet består av 32 powermoduler på 40 kW hver. Alle er redundante, slik at evt. feil ikke påvirker resten av anlegget. Det er mulig å koble til hele 16 ladepunkter med fulldynamisk laststyring på dette sentralskapet.

 

 

Det foregår en rivende utvikling med tanke på ladeeffekt i tungbilmarkedet. Lastebilene med størst ladekapasitet i dag, kan lade med en effekt opp mot 400 kW, mens gjennomsnittet ligger rundt 200-230 kW. Derfor er det særdeles viktig med ladesystemer som kan håndtere denne økte ladekapasiteten. Det er ikke nok med en 300 kW-lader når lastebilene kan håndtere langt større effekter, og enda større i fremtiden. Det er også viktig å tenke på at flere lastebiler skal lade samtidig, så at høy kapasitet i ladeanlegget er avgjørende for en effektiv og lønnsom drift.

 

 

Montering og installasjon

Vår samarbeidspartner, Svorka Installasjon har stått for installasjon.

 

 

Store prosjekter som dette krever nøye planlegging, god koordinering og godt samarbeid. Svorka Installasjon har stått for installasjon og montering av ladeanlegget, samt koordinering med nettselskapet som har installert ny transformator til prosjektet.

 

Prosjektleder Even Aaland hos Svorka Installasjon forteller at prosjekter i denne størrelsen er morsomme, men også krevende:

 

- Det er mye man må sette seg inn i og følge opp til enhver tid. Skikkelig god kommunikasjon mellom EMES som produktleverandør og oss i Svorka som planlegger og installatør har vært nøkkelen til at prosjektet har gått så godt som det har gjort, forteller prosjektlederen.

 

 

Prosjektleder Even Aaland hos Svorka Installasjon gjennomfører sluttkontroll på anlegget.

 

 

EMES har jobbet tett med Svorka for å sikre en skreddersydd ladeinfrastruktur som møter både dagens og fremtidens krav. Gjennom solid planlegging og løpende dialog har prosjektet blitt gjennomført smidig og effektivt.

 

- Jevnlig kontakt og god bistand fra EMES har gjort til at vi har fått montert et veldig gjennomtenkt og bra anlegg, på en effektiv måte. Surnadal Transport kan nå se frem til å ta i bruk et topp moderne og fremtidsrettet anlegg i tiden som kommer, avslutter Aaland.

 

 

Morgendagens ladeløsninger

Det nye systemet støtter MCS (Megawatt Charging System)-standarden, som er en ny type ladeplugg som kommer til tyngre kjøretøy. MCS kan levere effekter opptil 1500 A gjennom én ladekabel.

 

 

Høyeffekts ladestolpe som er skreddersydd for kjøretøyene med den høyeste ladekapasiteten. Denne stolpen kan lade to kjøretøy samtidig, med opptil 500 kW hver.

 

 

Sentralskapet som er installert hos Surnadal Transport støtter tilknytning til opptil 16 ladepunkter. Det vil si at det er betydelig ledig kapasitet til utvidelse når behovet kommer med en voksende elektrisk kjøretøyflåte.

 

 

Betydningen av bærekraftig transport i Norge

Bærekraftig transport er en nøkkelkomponent i Norges strategi for å redusere klimagassutslipp og oppnå ambisiøse, men nødvendige klimamål. Initiativ som det nye ladeanlegget hos Surnadal Transport er avgjørende for å fremme overgangen til elektriske tunge kjøretøy og dermed redusere avhengigheten av fossile drivstoff.

 

Ved å investere i moderne ladeinfrastruktur viser Surnadal Transport at de mener alvor og tar sin del av miljøansvaret. Dette sender et viktig signal til både kunder og samarbeidspartnere om at selskapet er motivert og forpliktet til å drive en bærekraftig og fremtidsrettet virksomhet.

 

 

Er din bedrift klar for overgangen til elektrisk transport?

Vi erfarer at mange transportbedrifter og bedrifter i andre bransjer med nyttekjøretøy ønsker å få fart på overgangen til en utslippsfri bilpark. Både for å bidra i kampen mot klimaendringene, men også for å være attraktive samarbeidspartnere og leverandører til kunder som krever så miljøvennlige leveranser som mulig. Ladesystemer i dette segmentet er ukjent farvann for de fleste, og da er det viktig å ha en partner som kan bistå med løsningsforslag og veiledning gjennom hele prosessen med å etablere ladeinfrastruktur.

 

Hos EMES har vi den nødvendige ekspertisen og erfaringen for å tilby skreddersydde ladesystemer for tungtransport og nyttekjøretøy. Vi sørger for en problemfri overgang til elektrisk drift, fra prosjektering og installasjon til drift og vedlikehold av ladeanlegget. Dette gir kundene trygghet i en kritisk fase av omstillingen, og sikrer at bedriftene kan oppfylle både miljøkrav og forventninger fra sine kunder på en kostnadseffektiv og fremtidsrettet måte.

 

Send inn kontaktskjemaet nedenfor, så finner vi den beste løsningen for deg og din bedrift. Og husk: en prat og eventuelle tilbud er alltid gratis.