For å gi et optimalt tilbud til dagens og morgendagens elbilister, har Selsbakkhøgda borettslag installert ladepunkter på alle sine parkeringsplasser. EMES har stått for prosjektering og levering, og administrerer nå anlegget som opplever økende bruk i takt med en voksende elbilpark.
Historien bak ladeanlegget
Med sine 560 boliger på Hallset i Trondheim, er Selsbakkhøgda borettslag TOBBs nest største borettslag. Borettslaget ble stiftet i 1965 og disponerer store områder for både friluft og parkering. Da vi først tok kontakt, hadde de allerede et ladetilbud på omtrent 100 parkeringsplasser, med drift fra en annen leverandør. Styret ønsket imidlertid å legge til rette for fremtidens transport for alle sine beboere.
Selsbakkhøgda borettslag består av mange bygninger og parkeringsplasser.
Et borettslag har som regel en infrastruktur med felles strømmåler på uteområder og andre fellesområder. Derfor kan ikke beboere like enkelt installere private elbilladere. For å kunne kontrollere tilgang og sørge for at de som bruker ladeanlegget er de som betaler for strømmen, er det behov for stabile ladere og en smidig driftsløsning. Denne løsningen må være brukervennlig, samtidig som den er økonomisk rettferdig – og det er her EMES kommer inn i bildet.
Vi fikk presentere våre løsninger for systemlading for årsmøtet i Selsbakkhøgda borettslag. Med mulighet for dynamisk prising etter spotpris, valgfritt påslag og mulighet for gjestelading med fortjeneste. Borettslaget valgte å bytte leverandør til oss, og utvide ladetilbudet til å gjelde alle sine parkeringsplasser. Vi skulle altså levere nærmere 500 ladere og sørge for driften av disse så snart strømmen var skrudd på.
Laderne er montert på enkelt-, dobbel- og fireveisstolper. I tillegg er noen montert på vegg både ute og inne i garasjer.
– Vi undersøkte tilbydere og hadde en anbudsrunde med fire nasjonale leverandører. EMES hadde den beste løsningen for oss, med tanke på pris, vilkår, driftsmodell og service, sier Hanne Cecilie Hagen, styreleder i borettslaget. I tillegg har dere en solid kompetanse og vi får klare svar.
– Ingen diffuse svar, vi får klar tilbakemelding fra dere om hva som er mulig og ikke, skyter prosjektleder hos borettslaget, Morten Wiggen inn.
I samarbeid med dyktige folk hos Bravida i Trondheim, er alle laderne nå montert. De fleste er i drift, mens resten kommer online fortløpende i takt med nettselskapets arbeid med strømtilførsel.
Nye muligheter med smart styring
Et borettslag på denne størrelsen har tilgang på mye strøm, men med så mange ladepunkter for elbiler, kreves det smart strømstyring for å unngå overbelastning og rettferdig fordeling av kapasitet.
– Lastbalanseringen fungerer, konstaterer Wiggen. Vi trenger ikke bygge om i skap og sparer penger på det. I tillegg er løsningen deres så fleksibel at vi har kunnet kvitte oss med gamle strømmålere for motorvarmere, og sparer flere hundre tusen i året på det.
– Vi har ikke fått noen klager på systemet, og opplever at det fungerer. Folk får ladet når de trenger det, legger styreleder Hagen til.
På store anlegg kreves smarte løsninger.
Borettslaget hadde også mange eldre motorvarmere, som det fortsatt er noe behov for. Tidligere har kostnaden for strømmen fra disse blitt belastet fellesskapet. Med de nye laderne fra EMES kombinert med en liten kabelovergang, kan de som ønsker å bruke motorvarmer koble seg til en ladestasjon og starte denne på vanlig måte. Slik blir også kostnad for bruk av strøm til motorvarming rettferdig fordelt.
– For drift er det et unikum å kunne hente strøm nesten hvor som helst, sier Wiggen. Vi slipper å leie strømskap eller sette opp aggregater.
Med dette ladeanlegget har Selsbakkhøgda borettslag bygget for fremtiden, med topp moderne ladeutstyr som er koblet mot en sky og mottar jevnlige oppdateringer, slik at systemet får de siste funksjoner, langt inn i fremtiden.
En komplett ladeløsning for borettslag
Fremtidens bilpark er elektrisk. Det er åpenbart at lading hjemme hvor bilen står store deler av tiden, er det mest praktiske. Med EMES` drift er det også det mest økonomiske. Alternativet er å lade på offentlige ladepunkt, enten det er hurtigladere eller normalladere, med en pris på 4-5 kr/kWh og oppover.
– Det er en rettferdig fordeling. Den som lader betaler, og slipper å ha et abonnement og uoversiktlige ladekostnader. Det er også besparende for beboerne, sier styreleder Hagen.
Vår driftsløsning er administrasjonsfri for styret, som står fritt til å sette prisen som brukerne av ladeanlegget skal betale per kWh. De fleste velger spotpris (time for time fra Nord Pool) pluss et påslag, for eksempel spotpris + 1,5 kr/kWh. Det er også mulig å velge en flat pris hele døgnet, for eksempel 2,5 kr/kWh. Styret kan også endre dette når som helst om de ser at de økonomiske betingelsene endres.
En av mange rekker med ladere i Selsbakkhøgda Borettslag
Slik fungerer det
- Du plugger ladekabelen til bilen og starter ladingen ved å holde en ladebrikke foran laderen, skanne en QR-kode eller finne laderen i kartet i appen.
- Kostnaden for hver ladeøkt blir trukket fra betalingskortet som du har registrert i appen vår. I appen eller web-portalen har du full kontroll på forbruk og kostnader.
- Vi henter inn betalingen fra hver ladeøkt. Borettslaget bestemmer ladeprisen, og du betaler ingenting på forskudd.
- Borettslaget får en månedlig utbetaling og rapport fra oss. Utbetalingen består av alle betalinger fra brukerne, minus vårt administrasjonsgebyr.
- Borettslaget står fritt til å velge den billigste strømavtalen og betaler strømregningen sin på vanlig måte. Innbetalinger fra elbilistene dekker den ekstra strømkostnaden, og som regel er det penger til overs.
På denne måten får alle enkelt tilgang til borettslagets ladere. I tillegg betaler du nøyaktig for ditt forbruk i det forbruket skjer. Det er ikke behov for å binde opp penger på forskudd på energi som du kanskje ller kanskje ikke kommer til å kjøpe.
Tjener penger på anlegget
Mange gjestfrie hjem har latt gjester med elbil plugge i stikkontakten eller hjemmeladeren når de er på besøk, slik at de slipper å bruke tid og penger på hurtiglading på turen hjem.
I de fleste borettslag er ladeanlegget privat og kun tilgjengelig for beboerne i borettslaget. Hva gjør man da med gjester som gjerne skulle hatt energipåfyll på bilen sin? Med drift fra EMES kan hele eller deler av ladeanlegget settes åpent for offentligheten, slik at gjester kan få sine etterlengtede kilowattimer.
De fleste laderne er private og kun tilgjengelig for beboere i borettslaget, mens gjesteladerne er åpne for alle.
I Selsbakkhøgda har de valgt å ha gjestelading på 11 av laderne sine. Beboerne kan fint bruke disse og betale sin vanlige pris, mens gjester betaler litt mer for bruken. Borettslaget bestemmer også denne prisen. Tilbudet om gjestelading øker ikke bare tilgjengeligheten av ladepunkter for offentligheten – det genererer også ekstra inntekter for borettslaget. Disse kan brukes til å vedlikeholde og videreutvikle felles-fasiliteter for alle beboerne.
Fremtidsplaner
Selsbakkhøgda borettslag har planer om å utvide med flere nybygg og parkeringsplasser. Det er også snakk om én eller flere hurtigladere, til fremtidens driftsmaskiner. Slike ladere kan også settes offentlig hele eller deler av døgnet, slik at de blir en kilde til ekstra inntekt for borettslaget.
– Det er automatikk i at nye parkeringsplasser har lader, det er en del av dagens infrastruktur. Vi vurderer også flere gjesteladere, sier Wiggen.
– Vi har relativt gamle bygg, men vi er innovative på løsninger. Det er en kostnad å bygge ut ladeanlegg, men med denne driftsmodellen kommer vi ut i pluss, sier Hagen.
Styrelederen avslutter med noen råd til styrer i borettslag og sameier som vurderer anskaffelse av ladeanlegg til sine beboere:
– Sett dere skikkelig inn i løsningene. Få inn anbud, vurder behov, se på referanser og planlegg frem i tid. Bygg for alle.
System Smart 22 kW
- Topp sikkerhet med innebygd jordfeilvern Type-B (30 mA) og DC-beskyttelse.
- Ladeeffekt opptil 22 kW.
- Støtter ISO 15118 - Automatisk gjenkjenning av bil.
- OCPP 2.0 - Den nye kommunikasjonsstandarden.
- Støtte for 1- og 3-faselading.
- Nøyaktig måling av forbruk.
- Passer til alle strømbiler og strømnett.
- Opptil ti ganger raskere lading enn i en vanlig stikkontakt.
- Raskest mulig lading med fulldynamisk lastbalansering.
- Integrert kabelhåndtering – hold orden på laldekabelen ved å kveile den rundt ladestasjonen.
- Integrert 2,8" skjerm med ladeinformasjon.
- 4G/WiFi/LAN.
- Bestem hvem som får lade med integrert RFID-leser og app.
Lad uten bekymringer i borettslaget!
Ta kontakt for en prat om hvilke ladeløsninger vi kan skreddersy for ditt borettslag. En prat og eventuelle tilbud er gratis og uforpliktende.