Elektrifiseringen av tungtransporten skyter fart, og få steder går utviklingen raskere enn i anleggsbransjen i Oslo-området. Hos entreprenøren Alf Johansen AS har overgangen allerede begynt å sette tydelige spor.
Halvor Haugen i Alf Johansen AS og Joakim Andreassen i EMES har hatt et tett samarbeid i lade-prosjektet.
Bygget for vekst fra dag én
På den nye ladestasjonen på Bånkall i Groruddalen har Alf Johansen et sentralskap med en total kapasitet på 1280 kW, mens de i dag bruker 400 kW. Det gjør det enkelt å utvide med nye ladepunkter etter som den elektriske bilparken vokser.
På den nye ladestasjonen har Alf Johansen et sentralskap med en total kapasitet på 1280 kW, mens de i dag bruker 400 kW. Det gjør det enkelt å utvide med nye ladepunkter etter som den elektriske bilparken vokser.
Fagverk løfter laderne fra bakken
EMES har levert et anlegg for over-natt-lading, med seks ladepunkter montert i et fagverk. Fagverket gjør at laderne henger i luften istedenfor å være montert på bakken.
- Det gjør det enklere å ha laderne i fagverket med for eksempel brøyting på vinteren. Det tar også bort risikoen for at laderne skal bli påkjørt ved uhell, sier Halvor Haugen, maskinansvarlig hos Alf Johansen AS.
For sjåførene er det ofte detaljer som gjør forskjellen. Derfor er det også montert vinsjer for kabelhåndtering, slik at kablene heves og senkes fra fagverket. Dette hindrer at kabler kommer i veien og gjør daglig bruk enklere.
Elektriske tippbiler i daglig drift
De første elektriske bilene kom i mai, og erfaringene så langt er gode:
- De er lette og gode å bruke. Vi får tilstrekkelig rekkevidde, så det har ikke vært noe stress med det, sier Haugen.
Ladingen på Alf Johansen sitt anlegg skjer over natten, mens sjåførene benytter mulighetene som finnes på byggeplasser for hurtiglading gjennom arbeidsdagen. Kombinasjonen gjør at bilene holdes i kontinuerlig drift og at planleggingen går smidig.
Et smidig samarbeid – fra planlegging til ferdig bygg
Prosjektet er gjennomført i tett samarbeid med EMES som leverandør og Omexom, som har hatt den utførende rollen i installasjonen. Kunden trekker frem både dialogen og fleksibiliteten i prosjektperioden:
– Jeg kan anbefale EMES. De har vært lettvint å samarbeide med, og har det vært noen endringer så har det blitt hørt. Det er veldig viktig, sier Halvor Haugen i Alf Johansen AS.
Med tydelig kommunikasjon og kort vei fra behov til løsning ble anlegget ferdigstilt uten uventa utfordringer.
Klar for kravene som kommer
Elektrifiseringstakten i anleggsbransjen styres i stor grad av krav fra kommuner, stat og byggherrer – og selskapet planlegger å bygge ut ytterligere hvis etterspørselen øker.
- Når det kommer krav om elektrisk transport, så må vi jo prøve å fylle dem. Ellers så blir det ikke så mye oppdrag på oss, sier Haugen.
Med fem elektriske tippbiler i drift, og mulighet for flere allerede neste år, er ladeanlegget nå en strategisk del av virksomheten. Selskapet kjører hovedsakelig stein, jord, leire og masser i Oslo-området, og elektriske kjøretøy passer godt inn i denne typen transport .