Home

Nor-logs nye ladeanlegg: med effekt som vekker oppsikt i bransjen

Nor-log har åpnet sitt første ladeanlegg og tar med det nye skritt mot målet om å fase ut alle kjøretøy på fossilt drivstoff!

I konkurranse med mange leverandører valgte Norges største veitransportør å samarbeide med EMES.

 

Nor-log Sand åpning 02

Høytidelig åpning av ladeanlegget med snorklipp av Suldal-ordfører Mads Drange.

 

 

Vi har levert en kraftpakke av et ladeanlegg til Nor-logs terminal. Robin Ellingsen som er driftsutvikler i Nor-log forteller til Logistikk Inside at de har gjort en grundig og lang prosess for å velge ladeleverandør. De ønsket å få på plass et anlegg som er fleksibelt og fremtidsrettet. Her kan du lese hele artikkelen hos Logistikk Inside(+).

 

Ledende effekt for ledende transportør

Det som skiller seg spesielt ut ved anlegget, er en høyeffekts ladestolpe som kan levere 2x500 kW gjennom væskekjølte ladekabler. Systemet setter en ny standard for lynlading av elektriske tungbiler, og dette er bare begynnelsen. I tiden fremover skal vi ut med anlegg som kan levere 800 kW gjennom det samme systemet. Kombinert med markedets klart høyeste effekt i sentralskap og ledende flåtestyring skal vi i EMES gjøre vårt for å legge til rette for elektrisk tungtransport.

 

Det har vært stor interesse for ladeanlegget, både i transportbransjen og i lokalsamfunnet. Her kan du lese Suldalsposten sak om anlegget(+).

Grønt Landtransport-Program har også skrevet om anlegget. Det kan du lese om her.

 

Nor-log Sand åpning 04

En av Nor-logs biler lader på en standard-stolpe som leverer 250 kW.

 

I tillegg til høyeffekts-stolpen, har Nor-log fått installert to standard-ladestolper som hver leverer en ladeeffekt på 250 kW. Disse laderne kan benyttes når man har litt bedre tid, som for eksempel ved lasting og lossing.

 

 

Nor-logs miljømål

Nor-log har lenge vært en forkjemper for bærekraft og miljøvennlig transport. Transport-giganten har satt ambisiøse mål om å bli klimanøytralt innen 2030, en justering fra det opprinnelige målet om 2027.

Med den nye ladestasjonen i Sand, tar Nor-log et stort skritt i riktig retning. I tillegg til el-lastebiler, har Nor-log også investert i biogasslastebiler, og har i dag totalt 20 slike i drift. 

 

Nor-log Sand-11

Grønt lys på høyeffekts-laderen, som er klar til å ta imot lastebiler som trenger påfyll.

 

Tungt.no har laget en sak om ladeanlegget, og de skriver at mange av Nor-logs sjåfører innledningsvis var skeptiske til overgangen fra diesel til el-lastebiler. Bekymringene dreide seg hovedsakelig om økt tidsbruk og usikkerhet rundt kjørelengde og ytelse.

 

Ifølge Ola Nærheim hos Nor-log, har imidlertid holdningene endret seg raskt etter at sjåførene har fått erfare fordelene med el-lastebiler. Mange av dem som tidligere kjørte diesel, ønsker nå ikke å gå tilbake etter å ha opplevd den mer behagelige og stille kjøreopplevelsen som el-lastebiler tilbyr. Her kan du lese hele artikkelen hos Tungt.no(+).

 

 

Fordeler ved el-lastebiler for transportnæringen

El-lastebiler gir flere fordeler for transportnæringen, både økonomisk og miljømessig. For det første reduseres drivstoffkostnadene betydelig, og vedlikeholdskostnadene er generelt lavere sammenlignet med dieselkjøretøy.

 

Nor-Log bil lader 04

Nor-logs lastebil får velfortjent energipåfyll.

 

 

I tillegg bidrar el-lastebiler til å redusere støyforurensning og forbedre luftkvaliteten, noe som er spesielt viktig i byområder. Nor-logs nye ladestasjon gjør det enklere og mer praktisk å holde el-lastebilene i drift, noe som igjen øker effektiviteten og reduserer nedetid.

 

Nor-logs investeringer i el- og biogasslastebiler, kombinert med moderne ladeteknologi, setter et eksempel for andre aktører i bransjen, og de viser at det er mulig å drive en vellykket og effektiv transportvirksomhet samtidig som man tar vare på miljøet.

 

 

 

Et komplett system for bekymringsfri lading.

Ta kontakt for en prat om hvilke ladeløsninger vi kan skreddersy for ditt behov. En prat og eventuelle tilbud er gratis og uforpliktende.