Home

Slik har Alf Johansen AS taklet kravene til elektrisk transport

Med fem elektriske Volvo tippbiler i drift – og flere på vei – var en fremtidssikker ladeløsning avgjørende.

 

Elektrifiseringen av tungtransporten skyter fart, og få steder går utviklingen raskere enn i anleggsbransjen i Oslo-området. Hos entreprenøren Alf Johansen AS har overgangen allerede begynt å sette tydelige spor.

 

DSC02759

Halvor Haugen i Alf Johansen AS og Joakim Andreassen i EMES har hatt et tett samarbeid i lade-prosjektet.   

 

Bygget for vekst fra dag én

På den nye ladestasjonen på Bånkall i Groruddalen har Alf Johansen et sentralskap med en total kapasitet på 1280 kW, mens de i dag bruker 400 kW. Det gjør det enkelt å utvide med nye ladepunkter etter som den elektriske bilparken vokser.

 

På den nye ladestasjonen har Alf Johansen et sentralskap med en total kapasitet på 1280 kW, mens de i dag bruker 400 kW. Det gjør det enkelt å utvide med nye ladepunkter etter som den elektriske bilparken vokser.

DSC02699-2

 

Fagverk løfter laderne fra bakken

EMES har levert et anlegg for over-natt-lading, med seks ladepunkter montert i et fagverk. Fagverket gjør at laderne henger i luften istedenfor å være montert på bakken.

 

- Det gjør det enklere å ha laderne i fagverket med for eksempel brøyting på vinteren. Det tar også bort risikoen for at laderne skal bli påkjørt ved uhell, sier Halvor Haugen, maskinansvarlig hos Alf Johansen AS.

 

For sjåførene er det ofte detaljer som gjør forskjellen. Derfor er det også montert vinsjer for kabelhåndtering, slik at kablene heves og senkes fra fagverket. Dette hindrer at kabler kommer i veien og gjør daglig bruk enklere.  

 

dji_fly_20251028_133238_0154_1761732743432_photo

 

Elektriske tippbiler i daglig drift

De første elektriske bilene kom i mai, og erfaringene så langt er gode:

 

- De er lette og gode å bruke. Vi får tilstrekkelig rekkevidde, så det har ikke vært noe stress med det, sier Haugen.


Ladingen på Alf Johansen sitt anlegg skjer over natten, mens sjåførene benytter mulighetene som finnes på byggeplasser for hurtiglading gjennom arbeidsdagen. Kombinasjonen gjør at bilene holdes i kontinuerlig drift og at planleggingen går smidig.

 

 

 

 

Et smidig samarbeid – fra planlegging til ferdig bygg

Prosjektet er gjennomført i tett samarbeid med EMES som leverandør og Omexom, som har hatt den utførende rollen i installasjonen. Kunden trekker frem både dialogen og fleksibiliteten i prosjektperioden:

– Jeg kan anbefale EMES. De har vært lettvint å samarbeide med, og har det vært noen endringer så har det blitt hørt. Det er veldig viktig, sier Halvor Haugen i Alf Johansen AS.

Med tydelig kommunikasjon og kort vei fra behov til løsning ble anlegget ferdigstilt uten uventa utfordringer.

 

dji_fly_20251027_192328_0132_1761734640807_photo

 

Klar for kravene som kommer

Elektrifiseringstakten i anleggsbransjen styres i stor grad av krav fra kommuner, stat og byggherrer – og selskapet planlegger å bygge ut ytterligere hvis etterspørselen øker.

 

- Når det kommer krav om elektrisk transport, så må vi jo prøve å fylle dem. Ellers så blir det ikke så mye oppdrag på oss, sier Haugen.


Med fem elektriske tippbiler i drift, og mulighet for flere allerede neste år, er ladeanlegget nå en strategisk del av virksomheten. Selskapet kjører hovedsakelig stein, jord, leire og masser i Oslo-området, og elektriske kjøretøy passer godt inn i denne typen transport .

 

 

Et komplett system for bekymringsfri lading.

Ta kontakt for en prat om hvilke ladeløsninger vi kan skreddersy for ditt behov. En prat og eventuelle tilbud er gratis og uforpliktende.